- Vybrali jsme pro vás
- Nejprodávanější
- Akce
- Novinky
- TOP produkt
- TOP produkt
- TOP produkt
- Akce
- TOP produkt
- TOP produkt
- TOP produkt
- TOP produkt
- TOP produkt
- Akce
- TOP produkt
- TOP produkt
- TOP produkt
- TOP produkt
- Akce
- Akce
- Akce
- Akce
- Novinka
- TOP produkt
- Akce
- Akce
- Novinka
Jak dobře vybrat manipulační techniku ?
Rádi byste zakoupili manipulační techniku (paletový či vysokozdvižný vozík, ruční přepravní vozíky, rudly, apod.) a nevíte, který výrobek je pro Vás ten nejvhodnější? V následujícím článku se Vám budeme snažit poradit a vysvětlit základní rozdíly mezi jednotlivými produkty manipulační, zdvihací a vychystávací techniky.
Při výběru vhodné manipulační techniky by měla hrát, ve Vašem rozhodování, roli zejména tato následující hlediska:
Nosnost | - ať už paletového či vysokozdvižného vozíku, rudlu, skladové vozíku, apod. |
Výška zdvihu | - do jaké výšky bude zvedáno břemeno; platí u vysokozdvižných vozíku VZV |
Druh pohonu | - buď elektrický pro snadný pojezd i zdvih a nebo mechanický/ruční (ekonomický) |
Účel použití | - pro převoz břemen vyberete paletový vozík a pro zdvih vozík vysokozdvižný VZV. Zdvih a následnou práci zastanou zdvihací stoly či plošiny; pro občasné použití je určeno ruční mechanické provedení a naopak pro častou manipulaci je elektrický zdvih / pohon. Pro osobní stěhování nákladu použijete rudl, pro zdvih břemene v dílnách jsou kvalitní kladkostroje, hevery, dílenské mobilní jeřáby, a další... |
Manipulační technika a její základní druhy:
Paletový nízkozdvižný vozík ( paleťák, paletovací či paletizační vozík)
Paletové vozíky jsou určeny k převozu nákladu; tj. k manipulaci s materiálem. Břemeno se zdvihne max. do výšky +200mm, aby se překonaly základní nerovnosti terénu. Proto se jedná o tzv. vozíky nízkozdvižné. Paletový vozík je různých druhů a provedení. Klíčovým údajem je nosnost. Paletový vozík standardně zdvihne 2000kg, avšak maximální zatížení „paleťáku“ je až 5 tun. Hlavní typy paletových vozíků jsou: paletový vozík nůžkový, pokovený (pozink) a nerezový, zkrácený (krátký), prodloužený (dlouhý), snížený (nízký profil), zúžený (úzký) a naopak rozšířený (široký). Paletový vozík může mít také rychlý zdvih nebo brzdu. Pohon paletového vozíku je zpravidla mechanický, ale jsou i elektrické paletové vozíky.
Vysokozdvižný vozík (vysokozdvih, vysokozdvižka nebo VZV)
Vysokozdvižný vozík se používá zejména ke zdvihu břemene (nákladu). Samozřejmě vysokozdvižný vozík také umí náklad přemístit na potřebné místo stejně tak, jako vozík paletový. Základní výhoda vysokozdvižného vozíku VZV je tedy ta, že VZV vozík náklad zdvihne do požadované výšky a tam zboží založí - např. paletu zboží do regálu. Hlavní parametry jsou u vysokozdvižných vozíků dva, a to:
- Výška zdvihu (tedy, výška, do které vysokozdvižný vozík zdvihne břemeno)
- Nosnost vysokozdvižného vozíku (kolik vozík VZV zdvihne do výšky)
Vysokozdvižný vozík VZV může mít buď mechanický zdvih i pojezd (ruční), mechanický pojezd a elektrický zdvih a nebo může být vysokozdvižný vozík VZV plně elektrický – v takovém případě hovoříme o tzv.celo/plně elektrickém vysokozdvižném vozíku VZV. Správně vyberete vozík dle toho, pro jaké použití chcete vysokozdvižný vozík pořídit. Pro občasné použití stačí vybrat mechanické/ruční provedení, avšak pro celodenní použití je nezbytná volba vysokozdvižný vozík s elektrickým pojezdem i elektrickým zdvihem.
Dobře vždy zvažte, do jaké výšky chcete materiál zdvihat. Doporučujeme vždy pořídit raději o řád vyšší model tak, abyste měli rezervu pro případný budoucí vyšší zdvih. Nákup vysokozdvižného vozíku není levnou záležitostí a takto v budoucnu nebudete muset vynaložit další investice. Standardní výška zdvihu je 1,6m, avšak nejběžnější požadavek zákazníků je na vysokozdvižné vozíky VZV s výškou zdvihu 2,5m.
Důležité upozornění ohledně nosnosti VZV! U vysokozdvižných vozíků je důležitým parametrem, ostatně jako u každé jiné manipulační techniky, nosnost (tj. jak těžké břemeno VZV zdvihne). Běžné nabídky však uvádějí maximální výšku zdvihu a maximální nosnost stroje (např. vysokozdvižný vozík CDD1030 má nosnost 1000kg a výška zdvihu je 2500mm. Avšak každý vysokozdvižný vozík ztrácí s transportní výškou svou nosnost. Tedy čím výše se břemeno zdvihá = tím nižší je reálná nosnost vozíku VZV. Když se tedy vrátíme k příkladu CDD1030, tak deklarovaná nosnost 1tuna platí do výšky zdvihu +2500mm a při plné dosažené výšce 3 metrů má tento vysokozdvižný vozík nosnost již pouze 600kg. Každý vysokozdvižný vozík VZV ztrácí nosnost s výškou, do které je zdvih realizován. Vždy tedy doporučujeme požadovat také zátěžový diagram VZV, ve které se dozvíte maximální nosnost v požadované výšce zdvihu. Jen dle toho správně dimenzujete nosnost vysokozdvižného vozíku.
U ručního zdvihu VZV je dobré, abyste vybrali vždy nosnost 1000kg; takový vysokozdvižný vozík má totiž silnou hydrauliku a tudíž ruční (manuální) zdvih bude snadnější při zvedání lehčích břemen.
Čelní VZV se sedící obsluhou (pohon akumulátorový, diesel i LPG)
Čelní vysokozdvižný vozík je samostatným produktem v oblasti vysokozdvižné zdvihací techniky. Zastupujeme renommovanou značku KION - Baoli, která nabízí špičkové stroje za dobré ceny. Často se také těmto produktům hovorově říká „ ještěrka „ nebo „ desta „. Jedná se o vysokozdvižný vozík se sedící obsluhou – tedy silný vozík VZV pro různé průmyslové použití. Čelní vysokozdvižné vozíky jsou určeny pro celodenní těžkou práci a svou konstrukcí jsou pro strojníka vozíku velmi snadno obslužné a bezpečné. Tyto vozíky jsou určeny pro vnitřní i venkovní použití. Zejména v exteriérech mají tu výhodu, že v zimních měsících mohou mít krytou a vytápěnou kabinu a tudíž jsou pro vhodné pro celoroční venkovní použití. Čelní vysokozdvižný vozík je také velmi úsporný, a to zejména při použití LPG (plynového)pohonu. Na výběr je však také klasický naftový motor ( diesel ) a nebo akumulátor (elektrické čelní VZV jsou vhodné zejména pro vnitřní použití např. v halách). Čelní vysokozdvižný vozík VZV je svou konstrukcí velmi robusní a určen téměř pro jakékoliv pracovní prostředí. Tyto vozíky jsou také velmi nosné ( silné ) a celkově tak stroje z řady čelních vysokozdvižných vozíků VZV zastanou téměř jakoukoliv práci. Čelní vysokozdvižné vozíky VZV Baoli se používají např. v halách, skladech, ve stavebninách, v průmyslových objektech a továrnách, apod…)
Zdvihací stoly i zdvihací plošiny
Zdvihací stoly a zdvihací plošiny jsou taktéž produkty manipulační a zdvihací techniky. Účelem těchto produktů je zejména náklad zdvihnout do potřebné výšky, kde lze se zvednutým břemen dále manipulovat / pracovat (např. odkládat výrobky ze stroje, zvednutí dílů k montáži, nebo zdvihací plošiny zvedají těžká břemena na úroveň zvýšeného terénu. Existují dva základní typy těchto zdvihacích produktů, a to:
Zdvihací plošiny – zdvihací plošiny jsou statické. Mají velkou pracovní zdvižnou plochu a svou konstrukcí jsou statické. Zdvihací plošina je ideální k zabudování do terénu a dokonce se často stává přímo součástí podlahy (horní hrana zdvihací plošiny je zároveň s podlahou a pak po zdvihací plošině můžete chodit, převážet náklad, apod.) Statická zdvihací (také „zdvižná“) plošina se ovládá elektricky díky 3-fázovému napětí. Říkáme tedy, že taková zdvihací plošina má elektrický zdvih. Zdvih je ovládán silnou hydraulikou a zdvihací plošina běžně dosahuje nosností od 500kg do 4 tun. Zdvihací plošina je silný a stabilní pomocník. Statická zdvihací plošina bez problému funguje i tehdy, je-li pouze postavena volně na své vlastní konstrukci. Zdvihací plošiny mohou být i atypického provedení (tedy pracovní stůl plošiny není obdélníkového tvaru), kdy hovoříme o tzv. zdvihací plošině typu „U“. Zdvihací plošina „U“ tvaru bez problémů zdvihne břemena, která by byla obtížná/nemožná zdvihnout klasickou zdvihací plošinou – např. motor, poloosa automobilu, hřídele stroje, náklad z paletového či vysokozdvižného vozíku VZV, apod.
Naopak zdvihací stoly jsou vlastně „malé“ zdvihací plošiny. Zdvihací stůl je mobilní – tzn. má čtyři polyuretanová kolečka s brzdou a náklad mohou zdvihací stoly nejen zdvihat, ale také převážet. Konstrukce zdvihacího stolu je uzpůsobena ruční přepravě, kterou musí zajistit pouze jedna osoba. Zdvihací stůl má tedy nižší nosnost než zdvihací plošina; nosnosti zdvihacích stolů jsou od 150kg do 1 tuny. Zdvih u zdvihacího stolu může být ruční anebo snadný zdvih elektrický. Pojezd zdvihacího stolu je vždy mechanický (ruční). Např. zdvihací stůl SPA150 (150kg) je svou velikostí i váhou ideální pro použití v kancelářích nebo přepravě drobného nákladu ve výrobě. Zdvihací stoly mají hydraulický zdvih a to buď pístový anebo nůžkový. Právě nůžkový zdvih umožnuje zdvih pracovního stolu i do velké výšky.
Osobní ruční přeprava – rudly, skladové vozíky, dvoukoláky
Osobní přeprava nákladu (břemene) je základní lidskou potřebou a tudíž je to velmi důležitá součást oboru manipulační technika. Jelikož se jedná o 100% ruční záležitost – zde nemůžeme hovořit o zdvihu. Převážený náklad je zpravidla tak těžký, jak ho obsluha dokáže zdvihnout anebo s nákladem manipulovat. Do této skupiny patří zejména:
RUDLy – rudl je ruční skladový vozík, který je svislý. Rudl se nejčastěji používá ke stěhování různým nákladu a je velmi praktický. Pro svou oblíbenost se rudly stále zdokonalují a vylepšují tak, aby byl rudl pro obsluhu co nejvíce příjemný a užitečný. Pro příklad existují tyto základní druhy rudlů: rudl univerzální, rudl s velkou lopatou, rudl pro bezpečnou manipulaci, rudl ekonomický / levný, rudl profesionální, rudl na sudy a v neposlední řadě je zde rudl schodišťový a rudl skládací. Všechny jmenované typy rudlů jsou ocelové, a tudíž mají tuhou robusní konstrukci. Jsou však také rudly hliníkové, které jsou velmi lehké a tudíž ideální ke stěhování či uskladnění. Rudly mají tři základní druhy kol: Bantamová kola (nafukovací), plná plastová kola a plná gumová kola (úzká). Každé kolo je vhodné pro jiný terén a použití, avšak obecně bychom doporučili kola bantamová. Bantamové kolo si můžete „dofouknout“ či „upustit“ dle vlastních potřeb a převáženého nákladu – kola jsou velmi praktická a univerzální. Kola mohou mít jehličková nebo kuličková ložiska. Nejlepší vlastnosti mají ložiska kuličková, jimiž se může pyšnit např. RUDL Profi. Na přání zákazníka lze však kolečka zaměnit již při nákupu.
Skladové přepravní vozíky, kancelářské vozíky a dvoukoláky
Skladové i kancelářské vozíky jsou ideálními produkty pro snadný osobní převoz materiálu. Vozíky mají pohodlně vysoké madlo pro ovládání vozíku a dostatečně velkou plošinu pro přepravu nákladu. Kola skladových vozíku jsou zpravidla opatřeny brzdami. Skladový vozík je poměrně nosný a přitom lehký. Zejména pak kancelářský vozík je nejen velmi lehký, ale zejména je skládací. Je tedy ideální jak pro stěhování / převoz nákladu, tak i pro uskladnění vozíku.
Poslední kategorií v tomto segmentu přepravní a manipulační techniky jsou tzv. dvoukoláky. Jedná se o klasický dvoukolový vozík (tzv. „ dvoukolák “ nebo také „ kárka “). Dvoukolový vozík je dostupný v různých barvách i nosnostech. Dvoukolák může mít gumová nebo bantamová kola a také jehličková či kuličková ložiska.
Svislý zdvih – kladkostroje, jeřáb. kočky, hevery, dílenské jeřáby
Svislý zdvih břemene / nákladu je zapotřebí většinou v dílnách, automobilových provozech a obecně všude tam, kde je třeba zdvihat náklad svisle vzhůru a případně břemeno horizontálně posunovat. Do této skupiny produktů patří:
Kladkostroje – kladkostroj může být buď mechanický (ruční řetězový) anebo elektrický. Jde pouze o způsob zdvihu. Kladkostroj mechanický je ovládán ručně pomocí obslužného řetězu. Naopak kladkostroj elektrický má zdvih lehký motorový (elektro motor) a tlačítkové ovládání je na připojeném kabelu. Rozdíl je tedy nejen v ovládání zdvihu každého kladkostroje, ale také v pohybu s nákladem. Řetězový kladkostroj lze zavěsit na pojezdovou jeřábovou kočku, díky níž můžete s kladkostrojem libovolně pohybovat oběma směry. Kladkostroj elektrický lze naopak umístit na výkyvné rameno, které pak zajistí dodatečný pohyb kladkostroje. Kladkostroj má různé nosnosti i délky zdvihu. Vyrábí se také kladkostroje na zakázku, které svou délkou zdvihu plně pokryjí Vaše potřeby.
Jeřábové kočky – jeřábová kočka se používá k pohybu po traverze, která je uchycená ve výšce. Jeřábová kočka se může ovládat uchyceným řetězem anebo pohybem těla samotné jeřábové kočky. Je velmi silné mohutné konstrukce, která unese vysoké zatížení. Na jeřábovou kočku se uchytí řetězový kladkostroj.
Hevery – hydraulický hever slouží ke svislému zdvihu velmi těžkých břemen. Nosnost heverů může být až 30 tun. Hydraulický hever může být buď standardní s olejovým hydraulickým zdvihem anebo hever hřebenový. Hřebenový hever slouží k bočnímu uchycení břemene a následnému zdvihu.
Dílenské jeřáby – dílenský jeřáb je velmi užitečný pomocník a to zejména z toho důvodu, že jeho konstrukce je rozebíratelná. Velmi snadno tak jeřáb demontujete a uložíte ve chvílích, kdy dílenský jeřáb nepoužíváte. Nosnost dílenských jeřábů je standardně 1 až 2 tuny.