» Co je MANIPULAČNÍ TECHNIKA

Manipulační technika - historie a současnost


význam definice:    Je organizovaná změna polohy těžiště hmoty


Manipulace s materiálem jsou úkony, o kterých hovoříme ve spojistosti s naložením materiálu nebo břemene, jeho transportem a uložením na požadované místo. Manipulace s materiálem je obecný jev v jakémkoliv odvětví lidské činnosti a do styku přišel s touto potřebou prakticky každý člověk... Právě z důvodu toho, aby byla přeprava nákladu rychlá, snadná a efektivní byla, postupem času, vynalezena manipulační technika. Ta zpočátku fungovala pouze jako prostá přeprava volně ložených nákladů - tedy nízký zdvih a následný transport.


Toto zajištují tzv. paletové vozíky, nebo také (hovorově) paletovací vozíky, paleťáky nebo-li nízkozdvižné paletové vozíky.


Postupem doby byla potřeba zdvihat a spouštět břemena, a samozřejmě je také přepravovat na určené místo. Na trhu jsou již běžně i paletové vozíky s váhou, které dokáží náklad najen zdvihnout a převést, ale také zjistit jeho přesnou váhu. Pokud si pak chce zákazník tento údaj zachovat tak využije paletový vozík s váhou a tiskárnou, kde si jednoduše vytiskne štítek s váhou přepravovaného nákladu. Paletovací vozíky jsou dále v provedení galvanizovaném (pozink) nebo nerez. Dále jsou paletové vozíky nůžkové a to jak nůžkové vozíky elektrické tak i nůžkové vozíky mechanické. Paletové vozíky jsou různých délek i nosností. Standardní paletový vozík má dlouhé nakládací vidle 1150mm a uveze 2 tuny. Není však například vyjímka paleťák s délkou vidlí pouze 700mm a nosností 2,5tuny. Existují také paletové vozíky úzké, rozšířené, nízké, s elektrickým pojezdem (pohonem kol), apod.....

Ruku v ruce s efektivnějším skladováním (tzv. stohování zboží v regálech) přichází na trh vysokozdvižné vozíky (slangově) VZV.

Vysokozdvižné vozíky byly nejprve pouze jako mechanicky ovládané. Následně se přidala možnost elektricky zvedat náklad a tzv. celo elektrické varianty (často také označení takových vozíků jako CDD) umí s vozíkem nejen pohybovat motorově, ale
také jednoduše náklad zvedají. Vysokozdvižné vozíky řady CDD však mají vždy stojí obsluhu a tento typ manipulační a zdvihací techniky je vhodný tedy do uzavřených prostor. Navíc mají tyto produkty polyuretanová kola a tak nejsou schopny překonávat rozdíly v nerovném terénu. Naopak na hlaké podlaze je jejich jízda rychlá, tichá a mají úsporný provoz.

Pro použití vysokozdvižných vozíků v exteriéru jsou vyráběny tzv. čelní vysokozdvižné vozíky.

Ty jsou vysokozdvižné vozíky se sedící obsluhou a jsou určeny pro dlouhé celodenní používání a minimalizují únavu z ovládání. Konstrukčně jsou stavěny tak, aby byly schopné transportovat materiál na delší vzdálenosti a to bez ohledu na klimatické podmínky nebo terén. Tyto vozíky se vyrábějí s pohonem třech nebo čtyř kol a pohání je buď elektro motor, dieselový motor a nebo LPG (plyn). Nespornou výhodou těchto čelních VZV vozíků je to, že jsou svými možnostmi velmi variabilní a téměř se dá říci, že mohou převážet jakýkoliv náklad vysoké tonáže v téměř v jakémkoliv prostředí.

Dalším zástupcem na poli vysokozdvižné a zdvihací techniky jsou statické zdvihací plošiny a pojezdové zdvihací stoly.

Jak již název napovídá, tak statické zdvihací plošiny nejsou primárně určeny pro časté stěhování. Zdvih je většinou opatřen
pístovým mechanismem, který je ovládám elektro motorem. Statickou zdvihací plošinu je naopak možno zakotvit do podkladu a dokonce i zabetonovat. Zdvihací statická plošina má výhodu ve velké ploše zdvižné části a v nosnostech, které mohou  dosahovat běžně až 5 tun.

Protikladem ke statickým zdvihacím plošinám (často také jako " zdvižné plošiny ") jsou pojezdové zdvihací stoly.

Pojezdové zdvihací stoly jsou v zásadě méně robusní konstrukce a jsou určeny pro zdvih a přesun spíše menšího nákladu. Standardně se jejich nosnosti pohybují od 150kg do 1000kg. Zdvihací stoly (často také "zdvižné stoly") jsou opatřeny čtyřmi pojezdovými  kolečky s brzdou. Jsou buď pouze pákové (nižší zdvih) a nebo nůžkové (zdvih do větších výšek). Stejně jako u statických zdvihacích plošin je svislý zdvih zajištěn hydraulickým mechanismem.

Samostatnou kapitolou pak zůstavá tzv. drobná manipulační technika.

Do této skupiny produktů spadají přenosné dílenské  jeřáby, kladkostroje mechanické i kladkostroje elektrické - obě skupiny produktů mají zajistit svislý zdvih břemene a liší se pouze vhodností použití. Vždy se, v těchto případech, jedná o zdvih " z hora - dolů ". Opačný případ zajištují hevery. Hever je hydraulický a zvedne i velmi těžké břemeno " od země - vzhůrů ". Hevery jsou jednak běžné pro automobily (zde váha kolem 1 tuny), avšak vyjímkou není ani hever se zdvižnou silou 25 tun.

V neposlední řadě je zde osobní přeprava nákladu. Do této kategorie patří všechny drobné ruční přepravní produkty.

Nejznamějším, a také nejčastějším, zástupcem této kategorie je tzv. RUDL. Rudly jsou ruční přepravní vozíky, které dokáží  snadno přesunout náklad o váze až 500kg. Oblíbené jsou zejména díky jejich malé velikosti a tudíž jsou rudly velmi skladné. Rudl je mnoha typů a v zásadě je rudl ocelový a rudl hliníkový. Rozdíl je, jak název napovídá, v použitém materiálu těla rudlu. Rudl může být univerzální, ale také jsou rudly speciální jako je rudl na přepravky, rudl levný (ekonomický), rudl profesionální, rudl se skloupnou lopatou, rudl stěhovací, rudl schodišťový, aj. Rudly mají buď bantamová kola různých velikostí (nafukovací s duší) a nebo gumová kola plná. Bantanová kola jsou velmi podobná těm, které známe např. v jízdního kola. Mají výhodu v tom, že dle potřeby je lze více/méně nafouknout a tím se bude rudl jinak chovat naložený nákladem. Nevýhodou je naopak to, že tato kola se rychleji opatřebují (ojedou) a pak se musí plášť bantomového kola vyměnit.

Víte že.....:

Použitím vhodné manipulační a zdvihací techniky + správným nastavení tzv. logistických cest můžete ušetřit až:

- snížení nákladů na výrobu až o 35%
- zkrácení výrobních procesů až o 50%
- snížení nákladů na liské zdroje až o 45%
- snížení nároků na výrobní plochy až o 50%
- efektivnější proces skladování až o 65%